Türkiye’nin üretim ve ihracatında dünya başkanı olduğu çekirdeksiz kuru üzüm, kuru incir ve kuru kayısının domine ettiği kuru meyve bölümünde Türkiye, TURQUALİTY Projeleriyle Çin, Japonya ve Amerika Birleşik Devletleri’ne son 10 yılda ihracatını yüzde 101 artırarak 93 milyon dolardan 187 milyon dolara çıkardı. Kuru meyve kesimi, yıllık 1,6 milyar dolarlık ihracatını TURQUALITY, URGE projeleri ve fuarlarda faal pazarlama yaparak 3 yıl sonunda 2 milyar doların üzerine çıkarmayı hedefliyor.
Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği’nin “Kuru Meyve Kesimi Kıymetlendirme Toplantısı”nda konuşan Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Lideri Mehmet Ali Işık, Ege İhracatçı Birlikleri’nin Ticaret Bakanlığı takviyesiyle hayata geçirdiği TURQUALİTY projeleri ve URGE projelerinin meyvelerini toplar pozisyona geldiklerini, Türkiye’den son 10 yılda yapılan kuru meyve ihracatının ölçü bazında yüzde 9, bedel bazında yüzde 12 arttığı süreçte ABD, Çin ve Japonya’ya ihracatta yüzde 101’lik artışa imza attıklarını lisana getirdi.
İhracatta muvaffakiyetin bakanlıkların, üreticilerin, tüccarların, üniversitelerin, araştırma enstitülerin ve ihracatçıların koordineli çalışması sayesinde geldiğini anlatan Lider Işık, “Kuru meyve ihracatında son 10 yıldaki değişim sonrasında Avrupa Birliği’nin hissesi yüzde 50 olurken, başka pazarlarda da yüzde 50’ye ulaştık. Burada sürükleyici pazarlar ABD, Çin ve Japonya oldu. 2012 yılında ABD’ye ihracatımız 71 milyon dolar iken 2022 yılında 126 milyon dolara ulaştık. Çin’e ihracatımız 2012 yılında 10,9 milyon dolardı bugün 32,7 milyon dolar ihracat yapıyoruz. 2012 yılında Japonya’ya kuru meyve ihracatımız 10,8 milyon dolar düzeyindeyken günümüzde 28 milyon doları aştık. 3 ülke kuru meyve ihracatımızdan ölçü bazında yüzde 9,5 hisse alırken, bedel bazında yüzde 11,7’lik orana ulaştı” halinde konuştu.
İkinci URGE Projesi 2 milyar dolar ihracata ulaştıracak
Türkiye’nin yıllık 500 bin ton kuru meyve ihraç ettiğinin altını çizen Işık, “Devlet takviyesiyle pazarlama yapıyoruz. TURQUALİTY ve URGE Projeleri bizim pazarlama faaliyetlerimizde bize güç veriyor. Evvelki devir 18 firmamızın iştirakiyle bir URGE Projesi gerçekleştirmiştik. Tek firma olarak alamayacağımız danışmanlıkları, hizmetleri birleşerek alıyoruz. Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği olarak yeni bir URGE Projesi başlattık. Ege İhracatçı Birlikleri’nin ABD pazarında Türk besin eserlerini tanıttığı TURQUALİTY Projesinin de ikinci devrine girdik. İhracatımızı artırmada fuarlarda çok tesirli. İhracatçılarımızı bu projelerde yer almaya davet ediyoruz. Türkiye Orta Vadeli Programda 2026 yılı için 302,2 milyar dolar ihracat gayesi koydu. Kuru meyve bölümü olarak bu maksada 2 milyar dolarlık katkı sağlamak istiyoruz” dedi.
Yeni TURQUALITY Projesi geliyor
Rusya Federasyonu’nu da gaye Pazar olarak belirlediklerini ekleyen Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Lideri Mehmet Ali Işık, amaç pazarlarda ihracatlarını artırmak için yeni URGE Projesi yanında İstanbul ve Gaziantep’te bulunan kuru meyve ihracatçı birlikleriyle yeni bir TURQUALİYT Projesi için Ticaret Bakanlığı’na başvuracaklarını, ithalatçılarla ihracatçıların buluşmalarına taban hazırlayan fuarlara iştiraklerini artıracaklarını, Amerika Birleşik Devletleri’ndeki Natural Products Expo West Fuarı’na Türkiye Ulusal İştirak Tertibi yapmak için harekete geçtiklerini kelamlarına ekledi.
Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı
SAĞLIK
21 Kasım 2024SAĞLIK
21 Kasım 2024EĞİTİM
21 Kasım 2024TEKNOLOJİ
21 Kasım 2024EKONOMİ
21 Kasım 2024Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.