Öğrencileri için Doğada Sınıf Kuran İdealist Öğretmen: Rumeysa Çevlik
Sabancı Vakfı 14. Dönem Fark Yaratanı Rumeysa Çevlik, öğrencilerinin hayallerinden yola çıkarak hayata geçirdiği “Doğadaki Sınıf” çalışmasıyla çocukların hayatında fark yaratmaya devam ediyor. 8 yıldır misyon yaptığı Osmaniye Kadirli’deki Kayasuyu İlkokulu’nda sıfır maliyetle oluşturduğu açık hava sınıfında öğrencilere doğal kurallarda nitelikli okul öncesi eğitimi veren Rumeysa Öğretmen; ağaç konut ve farklı temalardaki atölyelerle yenilikçi bir öğrenme ortamı sunuyor. Sabancı Vakfı Fark Yaratanlar Programı’nın 14. Döneminde Fark Yaratan seçilen Rumeysa Çevlik, 8 yıldır misyon yaptığı Kayasuyu İlkokulu’na birinci geldiğinde okul öncesi eğitim için ayrılan yerinin uygun kaidelerde olmadığını ve öbür öğretmenlerin de burada mutsuz olduğunu fark ederek çalışmalarına başladı. Öğrencilerinin hayallerine kulak veren Rumeysa Öğretmen, sıfır maliyetle açık hava sınıfı kurarak eğitimi tabiata taşımayı başardı. Açık hava sınıfında kullandığı tüm gereçleri tabiat ile uyumlu, geri dönüştürülebilen ve konutlarda çarçabuk bulunabilen materyallerden tercih etti. Bu öğrenme ortamlarına taşıdığı eğitim modeli için dünyadaki düzgün örneklerden ilham aldı. Yaptığı çalışmalarla öğrencilerinin okula daha istekli gelmelerini sağlayan Çevlik, çocukların merak hislerini sınırsızca yaşamasını da fırsat sağladı. Şartların eğitime uygun olmadığını gördü, şikayet etmek yerine harekete geçtiOsmaniye’nin Kadirli ilçesinde doğup büyüyen Rumeysa Çevlik’in kıssası, evlendikten sonra başladı. Üniversite hayalinden vazgeçmeyen Çevlik, öğretmen olma ülküsünü gerçekleştirmek üzere Konya’daki Selçuk Üniversitesi Okul Öncesi Öğretmenliği kısmını kazandı. Mesleğine sevgisinin sınırsız olduğunu söyleyen Rumeysa Öğretmen birinci olarak Mardin’de misyon yaptı. Bir buçuk yılın akabinde Osmaniye’ye geri dönerek Kadirli’de çalışmaya başladı. Tabiattaki Sınıf olarak isimlendirdiği çalışmasında “Buradaki çocuklar için en hoşunu yapmam gerekir.” kanısıyla okuldaki her alanı yenilikçi öğrenme ortamına dönüştürmek için kolları sıvadı. Birinci olarak okul öncesi eğitimde sıklıkla kullanılan plastikleri, kağıtları ve geri dönüştürülmesi mümkün olmayan gereçleri kullanmaktan vazgeçerek bir ekolojik sınıf kurdu. Tek kullanımlık plastikleri, süsleme materyallerini kullanmadığı sınıfında kağıt kullanımını da en aza indirerek çocuklara doğayı muhafaza şuuru aşılamayı hedefledi. Akabinde pandeminin de tesiriyle Rumeysa Öğretmen bir açık hava sınıfı oluşturmaya karar verdi. Sıfır maliyetle oluşturduğu açık hava sınıfında kullandığı tüm materyalleri köyden, tabiattan ve konutlarda kullanılmayan eserlerden elde etti. Soğuk havalarda da dışarıda eğitimin sekteye uğramaması için uygun kıyafetleri sağlayacak sponsorlar buldu. Oluşturduğu açık hava sınıfında Günlük Hayat Maharetleri Atölyesi, Bitki Müşahede Alanı, Tarım Alanı, Böcek Oteli üzere farklı öğrenme istasyonları tasarladı. Çocukların yaparak ve deneyerek öğrenmesine imkan sağladı. Çocukların hayalinden yola çıkarak atölyeler, konserler ve ağaç konut yaptı“Tüm çalışmalarım çocukların meraklarından ve hayallerinden yola çıkarak oluşuyor.” diyen Rumeysa Öğretmen, sınıfta okudukları bir kitapta karşılarına çıkan ağaç meskeni çocukların çok sevmesi ve kendilerine ilişkin bir ağaç mesken olmasını istemeleri üzerine ağaç konut inşa etmek üzere takviye arayışlarına başladı. Uzun müddet aradığı dayanağı bulamadı lakin çocukların çok istekli olması hasebiyle vazgeçmeden tüm kanallardan takviye davetine devam etti. En sonunda velilerinden ve mahallî idarelerden aldığı takviyeyle ağaç konutu inşa etti ve bu ağaç meskeni bir kütüphaneye dönüştürdü. Rumeysa Öğretmen, terasında kahvaltı yaptıkları, üşüdüklerinde içinde ısındıkları ağaç konuttaki kitapların öğrencilerinin bir sonraki hayaline ilham olmasını ümit ediyor. Kendi binasındaki sınıfları ve her boş alanı dönüştüren Rumeysa Çevlik, ilkokul öğrencilerinin de faydalanabileceği Matematik Atölyesi, Uzay Bilim Atölyesi ve Atatürk Müzik, Sanat, Spor Atölyesi oluşturdu. Bunlar haricinde kültürel etkinliklere her vakit ulaşamayan öğrencileri için kentte bir çocuk konseri gerçekleşmesini sağlayarak tüm köy okullarını davet etti. Her fırsatı ve alanı yenilikçi bir öğrenme ortamına dönüştüren Rumeysa Öğretmen, yaptığı çalışmalarla hem çocukların okula daha istekli gelmelerini sağlıyor hem de çocukların merak hislerini sınırsızca yaşamasını sağlıyor. Birebir vakitte meslektaşlarını oluşturduğu öğrenme ortamları ve müfredatları kendi okullarında uygulaması için teşvik ediyor, onlara rehberlik ediyor. Velilerinin de bu çalışmalara dahil olmasını sağlayan Rumeysa Çevlik, doğal koşullarda, kolay tahlillerle nitelikli okul öncesi eğitimi sunabilmek için öğrenme ortamlarını dönüştürmeye devam ederek öğrencilerinin hayatında fark yaratıyor. Rumeysa Öğretmenin çalışmalarını öğrencilerinin merak hislerini artırmak ve yenilikçi öğrenme ortamlarında eğitim görmelerini sağlamak açısından kıymetli olduğunu vurgulayan Sabancı Vakfı Genel Müdürü Nevgül Bilsel Safkan, “Sabancı Vakfı 14. Dönem Fark Yaratanlarından Rumeysa Çevlik, öğrencilerinin uygun koşullarda eğitim alamadığını görünce bu durumu, örnek olacak bir kıssaya çevirdi. Öğrencilerinin hayallerini dinleyen Rumeysa Öğretmen, çocukların okula ve derslere daha istekli gelmelerini sağlayan, birebir vakitte tabiat sevgisini aşılayan öğrenme modeliyle öğrencilerin hayatında büyük bir fark yarattı. Kendisi şikayet etmek yerine harekete geçti. Öğrencilere yönelik sıfır maliyetle hayata geçirdiği açık hava sınıfı ve ağaç konutun yanı sıra kurduğu atölyelerle çocukların yenilikçi öğrenme ortamlarından yararlanmasını sağlıyor. Yaptığı bu değerli çalışmalar hem öğrencilerinin okula ilgisini hem de merak hissini artırıyor. Topluma ve meslektaşlarına örnek olan Rumeysa Öğretmeni gönülden tebrik ediyorum. Sabancı Vakfı olarak, kendisine ve öğrencilerinin hayallerini gerçeğe çeviren bu öğrenme ortamı modeline takviye vermekten dolayı büyük bir memnunluk duyuyoruz. Rumeysa Öğretmenin başardıklarından herkesin ilham almasını dilek ediyoruz” dedi. Sabancı Vakfı Fark Yaratanlar Programı, 2009 yılından bu yana Türkiye’de toplumsal gelişmeye katkıda bulunan bireylerin ve kurumların yarattıkları fevkalâde tesirleri görünür kılmak ve topluma ilham vermek emeliyle gerçekleştiriliyor. Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı