Rolls-Royce (LSE: RR., ADR: RYCEY) hidrojen araştırma projesinde dünya sanayisinde bir unsur daha ulaşıldığını duyurdu.
Rolls-Royce ve ortağı easyJet, 2030’ların ortalarından itibaren dar gövdeli pazar segmentindekiler de dahil olmak üzere bir dizi uçağa güç verebilecek hidrojen yanmalı motor teknolojisinin geliştirileceğini duyurdu.
İngiltere’deki Loughborough Üniversitesi ve Alman Havacılık ve Uzay Merkezi Deutsches Zentrum für Luft-und Raumfahrt (DLR) ile birlikte çalışan Rolls-Royce, hidrojenin bir havacılık yakıtı olarak kullanılmasına yönelik yolculukta önemli bir adımı daha geride bırakan kritik bir motor teknolojisini ortaya koydu.
Köln’deki DLR’de %100 hidrojenle çalışan Pearl 700 motorunun üzerinde yapılan testler, yakıtın azamî kalkış ve itişini temsil eden şartlarda kullanılabileceğini kanıtladı.
Bu muvaffakiyet, yanma sürecini denetim etmek için gelişmiş yakıt püskürtme nozullarının başarılı bir şekilde tasarlanması sayesinde gerçekleşti. Hidrojen, kerosenden çok daha sıcak ve süratli yandığı için bu, önemli mühendislik zorluklarının üstesinden gelmeyi gerektiriyor. Yeni nozullar, yakıtın reaktivitesini yönetmek için havayı hidrojenle aşamalı olarak karıştıran yeni bir sistem kullanarak alev pozisyonunu denetim edebildi. Rolls-Royce, testlerin muvaffakiyetle gerçekleştirildiğini ve emisyonların beklentiler doğrultusunda olduğunu bildirdi.
Münferit nozullar birinci olarak Loughborough’un yakın vakitte yenilenen tesislerinde ve DLR Köln’de orta basınçta test edildi. DLR Köln’de ayrıyeten kesin tam basınçlı yakıcı testleri de gerçekleştirildi.
Geçtiğimiz yıl easyJet ve Rolls-Royce, Birleşik Krallık’taki Boscombe Down’da çağdaş bir uçak motoru olan AE2100’ü yeşil hidrojenle başarılı bir şekilde çalıştırarak dünyada bir prensip imza attı.
Son testler yanma ögesinin tam olarak anlaşıldığını gösterirken, yakıtı motora ulaştıracak ve bu sistemleri motora entegre edecek sistemler üzerindeki çalışmalar da devamlılığını sürdürüyor.
Rolls-Royce Teknoloji Şefi Grazia Vittadini, mevzuyla ilgili yaptığı açıklamada şunları söyledi:
“Kısa müddette inanılmaz bir muvaffakiyet elde ettik. Yanma sürecini denetim etmek, hidrojeni geleceğin havacılık yakıtı haline getirirken sanayinin karşılaştığı en kıymetli teknoloji zorluklarından bir tanesi. Bu başarımız bizleri ilerleyen süreçler için motive ediyor. easyJet, Loughborough Üniversitesi ve DLR’a bu dönüm noktasına ulaşmamızda gösterdikleri özveri ve takviye için teşekkür etmek istiyorum”
easyJet CEO’su Johan Lundgren ise,
“Hidrojenin kısa aralı havacılığın geleceği olduğuna inanıyoruz. Testlerimizin başarısı ve kaydedilen ilerleme bunun giderek daha da yakınlaştığını gösteriyor. Net sıfır yol haritamızda ortaya koyduğumuz iddialı hedeflere ulaşmamızda kritik bir rol oynayacağına inanıyoruz” dedi.
Loughborough Üniversitesi Araştırma ve İnovasyondan Sorumlu Rektör Yardımcısı Profesör Dan Parsons ise şunları söyledi:
“Loughborough’daki Ulusal Yanma ve Aerotermal Teknoloji Merkezi (NCCAT), ortaklarıyla birlikte, hidrojen yakıtı kullanan gelişmiş havacılık yakıt püskürtme nozullarının kıymetli testlerini ve geliştirilmesini desteklemekten memnunluk duyuyor. Bu adım, net sıfır havacılığa hakikat büyük bir ilerlemeyi temsil ediyor “
DLR Havacılık Kısmı İdare Şurası Üyesi Markus Fischer,
“Bu olağanüstü bir başarı öyküsü. Hidrojen test kabiliyetlerimizle katkıda bulunmaktan büyük memnunluk duyuyoruz. Teknoloji seyahatini desteklemek ve Tahrik Teknolojisi Enstitümüzdeki çalışmaların çeşitli makinelerde olgunlaştığını görmek çok heyecan vericiydi. Tetstlerimiz DLR’nin karmaşık uygulamalı araştırmalar konusundaki yeteneklerinin altını bir defa daha çizerken, yer tabanlı gaz türbinlerinin değerini gözler önüne seriyor” dedi.
Loughborough ve DLR’de test edilen teknolojiler, Rolls-Royce ve easyJet’in bir sonraki test kademesine yardımcı olacak. Pearl motorunda gerçekleştirilen tam gaz hidrojen yer testlerine, Boscombe Down testlerinden edinilen bilgilere de dahil edilecek.
Bu durum sıvı hidrojen kullanan Pearl motoru üzerinde tam bir yer testine imkan sağlayacak. Hem easyJet hem de Rolls-Royce daha sonra bu teknolojiyi uçuşa taşıma konusunda ortak bir maksada sahip.
Rolls-Royce, Birleşik Krallık Havacılık ve Uzay Teknoloji Enstitüsü HyEST programı, Almanya’nın LUFO 6 WOTAN programı ve Avrupa Birliği’nin Pak Havacılık CAVENDISH programı aracılığıyla hidrojen araştırmaları için takviye alıyor. Loughborough, HyEST ve CAVENDISH programlarının ortaklarından biri. DLR ise WOTAN ve CAVENDISH’in ortağı. easyJet, dar gövdeli uçaklar için hidrojen yanmalı motor teknolojisinin geliştirilmesini desteklemek üzere yatırım sağladı.
Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı
SAĞLIK
24 Kasım 2024SAĞLIK
24 Kasım 2024EĞİTİM
24 Kasım 2024TEKNOLOJİ
24 Kasım 2024EKONOMİ
24 Kasım 2024Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.