Yüksek Tahsil Kurumları Sınavı’na (YKS) günler kalırken, imtihana girecek gençlerde ve ailelerinde imtihan korkusu oluşabiliyor. Hakikat yönetilemeyen bu korku, öğrencilerin yanılgı mümkünlüğünü artırarak muvaffakiyet talihini da düşürüyor. Mükemmeliyetçi ve rekabetçi bireylerde daha sık izlenen imtihan telaşının azaltılması için olumsuz fikirlerin, olumlu alternatif fikirlere çevrilmesi gerekiyor. Memorial Ankara Hastanesi Psikiyatri Bölümü’nden Uz. Dr. Esengül Ekici, imtihan derdi ile baş etme yolları hakkında bilgi verdi.
Normal seviyedeki imtihan derdi kişiyi motive eder
Sınava korkusu, bireyin öğrendiği bilgileri imtihan esnasında faal olarak kullanmasına mahzur olup muvaffakiyetini düşüren ağır telaştır. Gerekli ve olağan bir his olan imtihan derdi aslında, bireyi imtihana çalışmaya motive eder ve muvaffakiyet için istekli olunmasını sağlar. Şayet kişiyi rahatsız ederse, durumla orantısız olursa, karar verme süreçlerini bozup imtihana hazırlanmayı engellerse o vakit bir sorun haline gelir.
Sınav korkusu fizikî belirtiler de gösterir
Sınav korkusu belirtilerinde, terleme, titreme, çarpıntı, dikkat sıkıntıları, kaygı, huzursuzluk, mide bulantısı, çalışmak istememe, bedensel belirtiler, kendini yetersiz, kıymetsiz görme sayılabilmektedir. Bu belirtiler bireyin muvaffakiyetinin düşmesine neden olurken, imtihan telaşı yaşayan kişi ders çalışmayabilir, çalışmayı erteleyebilir yahut imtihan hakkında konuşmaz. Ayrıyeten çok çalışılmasına rağmen başarıda düşme olabilir.
Mükemmeliyetçi ve rekabetçi bireylerde daha çok görülür
Sınav korkusu imtihanla ilgili gerçekçi olmayan niyetlere sahip olanlarda, imtihanın sürecinden çok sonucuna odaklananlarda, imtihan sonucunu felaketleştirenlerde ve imtihana ait bilgisine güvensizlik duyanlarda olabilir. Ayrıyeten kişilik yapısı olarak mükemmeliyetçi, rekabetçi bireylerde daha sık rastlanır. Bir ruhsal bozukluk ortaya çıkmışsa ve belirtilerden ötürü fonksiyonelliğinin bozulması, davranış bozukluklarının görülmesi ve telaş ile başa çıkılamaması üzere durumlar psikiyatrik dayanak alınması gerektiğinin en önemli göstergeleridir.
Sınav telaşını tetikleyen gerçekçi olmayan niyetleri, olumlu kanıya çevirin
Bireyin fikirlerini sorgulaması ve alternatif niyetlerle yeni bir gözden bakmayı öğrenmesi, nefes antrenmanları (4-7-8 nefes tekniği), tasanın normalize edilmesi, dikkatini öbür noktalara odaklama tekniği imtihan derdini gidermede kullanılabilecek başa çıkma yollarıdır. Bununla birlikte imtihan korkusunu tetikleyen gerçekçi olmayan kanılardan sıyrılıp, bu kaygıları olumlu niyete çevrilmesi bireylere yarar sağlar. Gerçekçi olmayan fikirlerden kimileri ve olumlu karşılıkları aşağıdaki biçimde sıralanabilir.
Sınav vefat kalım sorunu olarak gösterilmemeli
Ailelerin yüksek beklentilerinin olması ve bunu yansıtmaları çocuğu olumsuz etkileyebilmektedir. Aileler çocuklarını öteki çocuklarla kıyaslamamalı, çocuğun imtihana çalışmasını önemsemeli, çocuğa olumlu geri bildirimde bulunmalı ve çocuğa inanç vermelidir. İmtihanın vefat kalım sıkıntısı olmadığı, imtihanda başarılı olamamanın dünyanın sonu olmadığı ve sonuç ne olursa olsun o ailenin evladı olarak sevildiği çocuğa aktarılmalıdır.
Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı
SAĞLIK
23 Kasım 2024SAĞLIK
23 Kasım 2024EĞİTİM
23 Kasım 2024TEKNOLOJİ
23 Kasım 2024EKONOMİ
23 Kasım 2024Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.