Türkiye’nin meyve suyu ihracatı 500 milyon dolara dayandı Meyve suyu sektörü 2028 yılı için 1 milyar dolar ihracat hedefine kilitlendi

Türk meyve suyu kesiminin ihracatı son 1 yıllık periyotta yüzde 10’luk artışla 430 milyon dolardan 472 milyon dolara ulaştı. İhracatta 2024 yılında 500 milyon doları aşmayı hedefleyen dal, 2028 yılı için 1 milyar dolar ihracat maksadı belirledi.

Türkiye’nin meyve zerzevat mamulleri ihracatı yıllık bazda birinci sefer 2,5 milyar doları aşarken, meyve zerzevat mamulleri kümesinde en güçlü ihraç kalemi 472 milyon dolarlık meblağla meyve suları oldu. 

2024 maksadı 500 milyon doları aşmak

Türkiye’de üretilen 27 milyon ton meyve üretimi olduğu bilgisini veren Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Lider Yardımcısı ve Ege Yaş Meyve Zerzevat İhracatçıları Birliği Lideri Hayrettin Uçak, yıllık meyve üretiminin yüzde 10’unun meyve suyu sanayisi tarafından işlendiğini ve katma kıymete dönüştürüldüğünü, 2024 yılında bölümün ihracat amacının 500 milyon doları aşmak olduğu lisana getirdi. 

2028 maksadı 1 milyar dolar ihracat

Türkiye’de iç piyasaya şeftali, kayısı, vişne, portakal suları yüklü bir tüketim olduğunu aktaran Lider Uçak, “Türkiye’nin konsantre (yarı mamul) ihracatının yarısı elma suyu konstrantesinden geliyor. İhracatta nar, siyah havuç konsantresi Türkiye’nin rekabet gücü çok yüksek eserleri ortasında geliyor. Kişi başı tüketimde Avrupa ortalama 20 lt’de iken, Türkiye’de bunun şimdi yarısına fakat ulaşılabiliyor. Meyve suyu kesimimiz hem ihracatta hem de iç piyasada büyüme potansiyeline sahip. 2028 yılında Türkiye’nin meyve suyu ihracatından döviz getirisiniz 1 milyar dolara ulaşacağını öngörüyoruz” biçiminde konuştu. 

Sektör yeni yatırımlar için uygun yer sağlıyor 

Meyve suyu bölümünde yeni yatırımlar için Türkiye’nin meyve deseninin bir avantaj olduğuna işaret eden Uçak kelamlarını şöyle sürdürdü; “Türkiye’nin mevcut meyve deseni yanında tropikal meyvelerin üretimi süratle artıyor. Ham unsur avantajına sahip olmamız, kaliteli iş gücüyle birlikte, yatırım alternatifi olarak Türkiye her vakit beğenilen ülkeler ortasında yer alıyor. Memleketler arası rating kuruluşu Fitch Türkiye’nin kredini notunu geçtiğimiz hafta “B”den, “B+”ya yükseltti. Makro ekonomik göstergelerde Türkiye’de yatırım için koşulların güzele gittiğini ortaya koyuyor. Meyve suyu kesiminde mümkün yatırımlarında itici gücüyle Türkiye’de meyve zerzevat mamulleri kesiminde meyve suyu bölümünün ihracattaki liderliğini sürdüreceğine inanıyoruz.”

Meyve suyu ihracatı 2024 yılına da parlak bir giriş yaptı

Türk meyve suyu bölümünün ihracatta 2024 yılına da parlak bir giriş yaptığını dillendiren Uçak, “Türkiye 2023 yılının ocak-şubat devrinde 74 milyon dolarlık meyve suyu ihraç etmişken, 2024 yılının birinci iki aylık devrinde ihracatını yüzde 27’lik artışla 94 milyon dolara çıkardı. Bu muvaffakiyetin 2024 yılı geneline yayılacağına inanıyoruz. Türkiye’nin 2023 yılındaki meyve suyu ihracatında elma suyu ihracatı 251 milyon dolarla açık orta başkan olurken, vişne, şeftali ve kayısı suyu ihracatı 130 milyon dolar, karışım meyve suları 23 milyon dolar, portakal suyu 8 milyon dolar, üzüm suyu 5 milyon dolar katkı sağladı” diyerek kelamlarını noktaladı.

Türkiye 151 ülkeye meyve suyu ihraç etti 

Türkiye’nin 2023 yılında meyve suyu ihracatında Amerika Birleşik Devletleri 196 milyon dolarlı fiyatla açık orta başkan pazar pozisyonunda. Hollanda 36,5 milyon dolarlık taleple ikinci, İtalya 22 milyon dolarlık meyve suyu ihracatıyla üçüncü sıranın sahibi oldu. Bu ülkeleri 18 milyon dolarla Almanya, 17 milyon dolarla Kanada, 13,5 milyon dolarla Japonya, 11 milyon dolarla İngiltere takip etti.

Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı

Benzer Videolar